Monday 16 July 2012

Preview Novel: Cik Bunga & EncikSombong





Penulis : Airisz
Penerbit:  Karya Seni Ent.
Pengedar: Fajar Parker Sdn Bhd

"Untuk Hidup Berdua, Haruslah Setia......"

Watak2:
Watak utama: Hariss Isqandar & Intan Asmidar
Watak Jahat: Erny Humaira & Taufik
Watak Sampingan:  Olin- Kawan baik Intan
                              Kak Yan -Owner kedai bunga Intan Kerja
                              Datin Nora -Mak Haris
                              Datuk Zahari -Ayah Harris
                              Fahmi -Sepupu Intan & tunang xjadi Intan 

 

Sinopsis belakang buku: 

Aku? Aku Intan Asmidar. Mana Cantik pun. Kulit pun ala-ala hangit. Kerja di  kedai bunga dengan gaji cukup-cukup makan. Tak ada apa-apa yang istimewa tentang aku melainkan aku ada sebuah keluarga yang sangat bahagia. 

Dia? Dia memang segak. Nama dia pun sedap, Harris Isqandar. Kalau sekali pandang mesti taknak lepas. Kulit dia putih amat sampai mak ingat aku dah bawa balik orang Belanda masa aku bawa dia datang kampung aku buat kali pertamanya. Tapi tak kisahlah semua tu, tak penting sangat. Kemudian-kemudian nanti, rupa paras tu bakal duduk tempat keempat atau kelima.

Asal-asalnya, dia suruh aku jadi tunang terkejut dia sebabnya gadis yang sepatutnya jadi tunang dia pada hari tu sudah lari. Okeylah sebab satu hari saja, kira aku tolong orang dalam darurat. Tapi paling terkejut bila dia cakap, " Okey Intan, mulai sekarang, awak adalah tunang dan bakal isteri saya. Sekiranya ada sesiapa kacau awak, tolong jangan berahsia dengan saya sebab kita bakal jadi suami isteri. Suami isteri tidak boleh ada sebarang rahsia."

Terkejut amat aku. Tapi sebelum tu mak dia, Datin Nora ada beri amaran kepadaku, "Jangan mimpi nak jadi menantu saya!"

Ah! Aku pun tak nak jadi menantu dia. Tak berminat langsung. Tapi sungguhlah kata orang, kalau sudah jodoh, tentu saja tak kemana. Tinggal lagi, lama manakah rumah tangga tersebut bakal bertahn atau benarkah Intan Asmidar itu hak milik keka Harris Isqandar?

Pendapat Aku:  Aku ikut novel ni dari Penulisan 2 u. Tiap2 mgg tgg penulis ni update. Last dia kate sambng kena beli novel. Jenuh jugak r aku cari novel ni. kedai buku kat tempat aku asyik habis je..last2 aku jumpa kat popular. Aku suka novel ni sbb cerita dia ringkas dan mudah aku faham. tak banyak mainan emosi. Tapi penuh makna dan kasih sayang. watak2 dalam novel ni pn lebih realistik walaupun da gak yang xbrape realistik ...pe ayat aku ni??Aku syorkan korang beli tuk tau cite dia la..


21 comments:

  1. review novel la....kot2 da org cr novel yg best...just pandgn...

    ReplyDelete
  2. orang yang minat baca novel nie orang yang punyai imaginasi tinggi :)

    ReplyDelete
  3. KA skang noi dh x brp nak layan citer2 novel ni , but still beli for my daughter tu! salam kenal n KA dah follow u yek 70

    ReplyDelete
  4. dulu sis minatlah baca novel....sekrg susah sikit....anak2 suka kacau...

    ReplyDelete
  5. best x novel ni? penah tgok kat popular, tp x beli. Kalo best nk beli la..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. bg sy best la...sbb bhn bacaan ringan....xbyk konfliks...
      sy xbrape ske bce novel yg komplkated...skit pale...hehe..

      Delete
  6. ou, sama lh.. lyla pun suka novel yg x bnyk main emosi sngat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. nnt leh la lyla suggest novel yg best kat saya...

      Delete
  7. Akak pun suka layan novel..tp genre lain.

    ReplyDelete
  8. Suke jgk bce novel..tapi lebih kepada novel ramlee awang musid

    ReplyDelete
  9. Waktu bujang dulu suka ler...sekarang tak ada masa hihihi

    ReplyDelete
  10. akak terbayang haris iskandar yg kepala botak tu..btw, cara ayat sinopsis tu pun da best..uu lama dah tk g popular..g sane rasa nk beli seme :)

    ReplyDelete
  11. Bila diri semakin memanjat usia spt saya, minat thdp novel cinta semakin berkurang, yg ada lebih kpd cinta thdp keluarga, masyarakat dan agama...

    ReplyDelete