Wednesday 25 November 2015

Cerpen: Aku, Kau dan Dia - Ending


            "Rika boleh tak hujung minggu nie balik kampung???mak dan abah ada benda hendak dibincangkan. jangan2 tak boleh pulak yer" panggilan telefon dari mak membuatkan aku xsenang duduk di opis. tak sabar aku tunggu hari jumaat untuk pulang ke kampung. Semua keje yang aku buat serba tidak kena.
             Hari yang ditunggu Rika pun tiba. Lepas waktu kerja Rika terus pulang ke kampung memandu sendirian. Setibanya Rika di kampung dia terus bertanya tentang hal yang nak di bincangkan tu dengan mak dan abah." Bawak bersabar Rika. Masuk dan berehat dulu. Kamu tu mesti penat memandu seorangkan". Mak cuba memujuk aku. Aku pun masuk ke bilik untuk mandi dan berehat. Bila sampai waktu makan malam mak panggil aku dan bagitahu selepas makan malam ni akan bincang apa yang sepatutnya. Semakin tertanya-tanya hati aku.
           "Rika, abah dan mak rasa kamu sudah cukup umur untuk mendirikan rumah tangga. Betul tak? Adik-adik dan kakak kamu pun dah mendirikan rumahtangga. Abah rasa dah tiba masa kamu dengar cakap abah dan mak ni. Minggu lepas ada orang masuk meminang kamu. Abah dan mak rasa memang sesuai untuk kamu. Dia juga kenal kamu dan kami pun rasa kamu kenal dia. Dia berkenan untuk ambil kamu sebagai isteri dia". Aku tidak tahu hendak cakap apa bila abah dah bersuara macam tu. Abah memang jarang untuk bercakap kalau benda tu tidak penting. "Abah, siapa orang yang datang tu? Idham ke?" aku bertanya pada abah. Abah geleng kepala sambil jawab "bukan Idham dan kalau idham yang masuk meminang Rika, abah tidak dapat terima sebab penyakit dia. Abah taknak Rika bersedih bila Idham takde nanti. Walaupun abah tahu ajal maut tu di tangan Tuhan. Tapi abah nak yang terbaik untuk anak abah." Bila abah cakap macam tu aku faham abah takkan terima Idham walau macam mana pun. Aku minta tempoh dari abah dan mak untuk fikirkan benda ni.
,.....................,...................................................
             Akhirnya, hari yang dinantikan pun tiba. Aku terima cadangan Abah, itu pun selepas Idham pujuk aku. Idham ugut aku untuk tidak berjumpa aku lagi jika menolak pinangan ini. Idham cakap"persahabatan kami tidak akan putus walaupun aku dah kawin". Tapi sebenarnya Idham tak faham,aku nak dia yang jadi pengantin lelaki aku. 
               Aku sedang menunggu pengantin lelaki akad dengan hati yang berdebar2. Akhirnya aku sah menjadi isteri Andrian. Idham tidak dapat hadir masa majlis kawin aku.
     Rupanya pada hari yang  sama  penyakit Idham  telah menyerang.Idham telah dimasukkan ke hospital. keluarga Idham tidak menghubungi keluarga aku kerana tak nak majlis aku kucar kacir. selepas seminggu perkahwinan aku, baru Adik idham hubungi aku. "akak, Abg idham tenat. dia nak jumpa akak". begitu la perbualan aku dengan Adik idham. Tanpa fikir panjang aku terus pergi ke hospital. Bagi aku idham yang lagi penting. Sesampai aku di hospital, semua bagi laluan untuk aku berbicara dengan idham. 
       " Awak, saya rasa umur saya dah xpanjang. Mana Adrian? Kenapa awak datang sendiri? Tak baik awak buat suami macam tu. Awak patut bawak dia sekali." Macam tu permulaan ayat idham bila nampak aku. Dalam nafas yang tidak teratur. Sebak hati aku tengok keadaan Idham. Dalam keadaan macam tu pun dia masih fikirkan diri aku.
        "Awak jangan cakap macam tu" aku bersuara dalam keadaan sebak. Air mata aku mengalir tanpa dapat ditahan lagi. Tak sanggup aku lihat penderitaan Idham melawan penyakitnya. "Awak jangan risaukan saya. Saya dah mesej Adrian dalam perjalanan ke sini. Saya takkan membelakangkan suami saya. Saya tau tanggungjawab saya sebagai isteri.Apa yg awak nak sampaikan pada saya? Saya tetap sayangkan awak Idham."
       Idham menggangguk dengan penjelasan yang aku sampaikan pada dia. Sambil merenung aku Idham menyambung ayat dia "awak, jadi la isteri yang solehah untuk Adrian. Walaupun kita tidak dapat bersama, saya sentiasa mendoakan kebahagiaan awak. Saya mendoakan awak menjadi isteri yang solehah dan ibu mithali untuk anak2 Adrian." Selepas habis berbual dengan Rika, Idham minta untuk berehat dan tidak mahu diganggu.
..................................................................................
SETAHUN KEMUDIAN

"Sayang pergi la tengok Idham tu. Nape pulak dia nangis.Saya nak bancuh susu ni." Rika menyuruh Adrian.
"Ye la honey. Maybe dia dah lapar tu. Daddy datang sayang."
         Rika dan Adrian telah dikurniakan anak lelaki selepas pemergian Idham. Adrian tidak membantah idea Rika untuk memberi nama anak mereka Idham, kerana dia tau cinta Rika sekarang hanya untuk dia seorang. Rika cuba menjadi isteri yang solehah untuk suaminya, Adrian. Jika mempunyai masa terluang Rika dan Adrian akan melawat pusara Idham atas dasar kawan.



***Lama masa yang aku ambil untuk habiskan cerpen ni. Maybe kerana kekangan masa yang ada. Aku xtau la ada ke x yang tunggu aku habiskan cerpen ni..




     

1 comment:

  1. kite pun dah lama tak menulis cerpen..idea langsung dah hilang..huhuhu

    ReplyDelete